haptonomie haptotherapie Aalsmeer Barbara Verhoeve



Artikelen, boeken, links en meer...


Contact tijdens de coronacrisis

25 maart 2020
De coronacrisis roept veel gevoelens bij ons op. Hoe ga je om met de angst voor besmetting? Je zorgen om je eigen gezondheid en de gezondheid van de mensen om je heen? Iedereen heeft hiervoor zijn eigen manieren. Ik merk het zelf ook. Soms betrap ik mezelf erop dat maar nieuwsberichten blijf lezen en daardoor eigenlijk alleen maar meer ongerust en angstig wordt. Informatie en feiten helpen maar in welke mate? Als ik hierbij stil sta, weet ik weer dat ik een keuze heb en ook even naar buiten kan gaan nu de zon schijnt. 

De grote impact van deze crisis kunnen ook heftige gevoelens oproepen. Angst om mensen te verliezen of om zelf erg ziek te worden. Angst voor eenzaamheid. Grote zorgen om je financiële situatie, je baan, de toekomst van je kinderen. Hoe vind je dan weer het vertrouwen en de veerkracht. Haptonomie kan je daar echt mee helpen. Door in je lijf je stevigheid en veerkracht te voelen. Dan val je minder snel om. Zoals een duikelaar, die je om kan duwen en dan altijd weer terugkomt. 


Oorzaak van burn-out: de optelsom van gevoel dat niet gevoeld wordt

In dit artikel beschrijft psycholoog Jentien Keijzer heel helder wat ik vaak tegen kom in de praktijk: mensen met burn-out klachten doordat ze langere tijd angstgevoelens onderdrukken. Vaak onbewust. Angst activeert het stresssysteem in ons lichaam en dat put ons uit. Net als bij verdriet helpt het om de angst juist wel te voelen. Dan kan het lichaam het loslaten, herstellen en ontspannen. Maar angst is een lastige emotie om te voelen. Liever vermijden we angst, door ons op iets anders te richten, te rationaliseren, te relativeren of juist cynisch en boos te worden. Hoe we angst remmen laat ook ons lichaam zien; kramp in je buik, kleine ontwijkende beweginkjes, je adem even inhouden, een verkrampte lach. Je lichaam vertelt je zo dat je eigenlijk bang bent. In haptotherapie krijg je inzicht in deze signalen, hoe jij angstgevoelens vermijdt en hoe ongelooflijk veel het oplevert om bang te mogen zijn.



Grenzen stellen: hoe doe je dat eigenlijk?

De behoefte aan grenzen stellen komt vaak voort uit voortdurend moe zijn, je leeg gezogen voelen. Bijvoorbeeld omdat anderen veel van je vragen en je het lastig vindt om nee te zeggen. Je kunt dan leren ‘harde grenzen’ te stellen. Door heel duidelijk te zijn of door je zelf terug te trekken. Harde grenzen stellen kost alleen ook veel energie en mensen voelen zich daardoor vaak meer alleen. Je gaat immers uit verbinding. Hoe kun je dan grenzen stellen en in verbinding blijven? Wat helpt is je eigen (gevoels-) beweging te volgen. Reik je uit naar de ander of trek je zelf terug? Houd je daarin contact met je eigen lichaam of verlies je het contact met jezelf? Beweeg je veel of val je stil? Wat is daarin je eerste beweging en wat doe je uit gewoonte of omdat je denkt dat het hoort? Als je hier zicht op krijgt kun je veel makkelijker grenzen stellen zonder het contact met jezelf of de ander te verliezen. Dan zou grenzen stellen zomaar als vanzelf kunnen gaan. 




Boeken

In De keuze deelt dr. Eger haar oorlogsherinneringen. Ze doet uit de doeken hoe ze als psycholoog haar cliënten al jarenlang helpt om zich uit hun eigen gedachten te bevrijden, en hoe iedereen uiteindelijk voor vrijheid kan kiezen.

Dirk de Wachter, bekend Belgisch psychiater, meent in dit boek dat verdriet geen psychiatrische afwijking, maar onderdeel van het leven. Als we ook 'nare' gevoelens als verdriet meer zouden onderkennen en delen met elkaar zouden we gelukkiger zijn.




Gedicht

Boek

Een prachtig kinderboek over angst, avontuur en dapper zijn! Want het anders willen doen, bewust voelen en echt stil staan bij je eigen wensen, verlangens en grenzen, daar is echt wel een portie moed voor nodig.